Nakkesmerter

Nær halvparten av alle kiropraktorens pasienter oppsøker hjelp for forskjellige nakkeproblemer. Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet.

Finmekanikken i nakken består av et samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er derfor helt avhengig av at nakkens finmekanikk er intakt for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel.

Et akutt nakkekink oppstår tilsynelatende plutselig uten noe ytre årsak eller direkte skade. Ofte har kinket underliggende årsaker som har utviklet feilfunksjoner i nakkens muskler og ledd over tid.

Årsaker

Anspenthet pga stress, intens konsentrasjon over tid, irritasjon, støy, lysforhold osv.

• Trenger du (nye) briller? Anstrenger du øynene, vil du automatisk spenne nakkemuskulaturen.
  • Ugunstige arbeidsstillinger
  • Statisk og ensidig arbeid
  • Trekk, spesielt fra ene siden (sjåfører med åpent vindu)
  • Gal liggestilling (sovne på sofaen)
  • Kjevespenninger
  • Skulderproblemer
  • Holdning
  • Tidligere skader

Vanlige symptomer på nakkekink

• Nakken låser seg plutselig og blir stiv og smertefull.
  • Kan våkne med kink om morgenen.
  • Smerten sitter ofte i et bestemt punkt i nakken
  • Hodet holdes på skakke for å unngå smerten.
  • Vanskelig å dreie på hodet eller se til siden uten å samtidig snu hele kroppen.
  • Smertene kan være intense, - umulig å løfte hodet uten å hjelpe til med armene.
  • Smertene forverres gjerne i løpet av første 1-2 dager for så å bli gradvis bedre.
  • Noen blir raskt bra. men hos andre kan stivheten vedvare i uker og måneder

Kiropraktisk behandling av nakkesmerter

De fleste nakkesmertepasienter har god nytte av kiropraktorbehandling. Kiropraktisk behandling søker å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem for å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet. I behandlingen av den enkelte pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en totalvurdering.